A közszolgálat modernizációjának irányai Magyarországon a nemzetközi tendenciák összefüggésében – Irányváltások és útkeresés az ezredforduló után
Absztrakt :
A magyar közszolgálat ezredforduló utáni történetét a folyamatos és gyakran változó irányú reformtörekvések fémjelzik. Míg a 2010 előtti kormányok az olcsó és kicsi állam, a piacosítás megvalósítását célul tűző új közmenedzsment jegyében alakították a közigazgatás személyi állományára vonatkozó szabályozást, addig a 2010 után deklarált cél a neoweberi, hagyományos
értékeket valló, és azt a rugalmasság követelményeivel ötvöző rendszer megteremtése. A gyakorlat
azonban mind a kommunikált irányok, mind a szabályozás tekintetében eltérni látszik az elvektől, de legalábbis az útkeresés folyamatos. Hosszú távú személyzeti politika híján a jogszabályi
környezet és annak turbulens változása determinálja közszolgálati rendszerünket, amely az elmúlt 10-15 év során gyakran irányt váltott, erősen fragmentálttá vált. Mindemellett a nyílt/pozíciórendszeri és a zárt/karrierrendszeri modellelemek keveredését 2006 óta ismét zsákmányrendszeri jegyek tarkítják. A tanulmány a magyar közigazgatás civil személyi állománya utolsó két
évtizedbeli helyzetét vizsgálja a nemzetközi gyakorlatban elterjedt módon; a jogi szabályozást
és az emberierőforrás-gazdálkodási megoldásokat egységben kezelve.
The post-millennial history of the Hungarian civil service is characterised by continuous and often
changing reform efforts. Governments before 2010 advocated the New Public Management ideas
and to some extent a business like running of the civil service system. Since 2010 the declared
efforts have been the creation of a neo-Weberian public service by preserving traditional values
combined with flexibility needs, in order to ensure the efficiency in the system. However, the
practice seems to differ from the principles in terms of both communicated goals and regulation.
But at least the path searching has been continuous. In the absence of a long-term human strategy,
the often changing legal environment determines our public service system, which has often
changed direction over the past ten to fifteen years, becoming highly fragmented. In addition,
since 2006, the mixture of elements of a position based model from one side and a career model
to the other has become marked by gradual appearance of some characteristics of a spoils system.
The study deals with the constantly changing situation of the Hungarian civil service during the
last two decades examining the legal regulation of personnel and human resource management
in public administration