Az Európai Unió tisztviselőire vonatkozó közszolgálati szabályozás és a közvetlen végrehajtás erősödése
Abstract :
Az Európai Unió tisztviselőire vonatkozó közszolgálati szabályozás az integráció előrehaladtával
egyre részletesebbé vált, amelynek ösztönzője volt többek között a közvetlen végrehajtás erősödése.
A közvetlen végrehajtás erősödése jelenti azt a folyamatot, amelynek keretében a végrehajtási deficitre reagálva az Unió saját jogát egyre inkább saját apparátusa révén kívánja végrehajtani.
Ez a tendencia szükségszerűen jár együtt az etikai és összeférhetetlenségi szabályozás kibővülésével, hiszen ilyenkor a szakapparátus egyes tagjai érdek-összeütközésbe kerülnek az érintett
piaci szegmenssel (amelynek korábban alkalmazottai voltak vagy lesznek), vagy a „küldő” tagállam érdekeivel. A közvetlen végrehajtás erősödése miatt érintett Bizottság, EU-ügynökségek
és Európai Központi Bank is részletes szabályozást fogadott el a felmerülő problémák kezelésére.
Ám a későbbi gyakorlati tapasztalatok (főleg a Bizottság példája alapján) azt is igazolhatják,
hogy jó gyakorlatok megosztása és a tapasztalatcsere legalább ennyire fontos ezen a területen.
Emellett, a későbbi szabályozás a leginkább befolyásnak kitett legfőbb döntéshozók helyett speciális belső szervezeti egységeket is felhatalmazhat a közvetlen végrehajtás hatáskörével.
The regulation of the European Union’s civil service staff became more detailed in the course of
the integration. One of the main incentives of this evolution was the enhanced role of the direct
implementation of the EU law. The direct implementation refers to the phenomenon that the EU’s
own institutions and bodies became responsible for applying their norms instead of the bodies
of the Member States (indirect implementation) due to the implementation deficit of the EU law
in certain policy areas. This tendency led to a more detailed regulation of work ethics by the EU
as certain members of the EU staff might have gotten in dual commitments with former/future
employers or with their home country (Member State). Consequently, the European Commission,
EU agencies, as well as ECB being responsible for the direct implementation of the EU law enacted
well-detailed regulations to address such issues. Though, the future practice – especially based
on the Commission’s own practice – might also justify the extended exchange of best practices,
as well as of information as main ethics management tools in this regard. Additionally, the
future regulator should also consider to make specific (internal) bodies responsible for the direct
implementation instead of politically most affected main decision-making bodies.