A közigazgatási reform terve és kudarca az 1920-as évek elején
Absztrakt :
Az 1867-benlétrejött
magyar államrend közigazgatási rendszerét az első világháborúig többször
próbálták meg modernizálni, ezek a kísérletek azonban mind kudarcot vallottak. Az első világháború
után, a Horthy-rendszer új kormányai ismét kísérletet tettek erre. 1920-banFerdinándy
Gyula belügyminiszter kidolgozott egy törvényt, amely első lépésként azt határozta meg, hogy ki
lehet tagja a megyei, városi és községi képviselő-testületeknek. Az addigi törvény szerint a testületek
tagságának egyik felét nem titkos módon választották meg, a másik felét pedig a virilisek
alkották. Ezek az adott törvényhatóság (megye, város vagy község) legnagyobb adófizetői voltak.
Az új javaslat szerint a tagokat titkosan választották volna meg, és a választott tagok mellett
nem a legnagyobb adófizetők lettek automatikusan a képviselők, hanem az összes nagy adófizető
közül a kiválasztott tagok. Választójoggal csak a 24 éven felüli férfiak rendelkezhettek, tehát
a nők nem kaptak volna ilyen jogot (ezzel eddig sem rendelkeztek). Mindezzel a kormánynak
az volt a célja, hogy kiszorítsa a testületekből a zsidókat és a régi nemesség, a dzsentri képviselőit.
A vagyonosabb zsidók a virilis jog miatt (kisebb számban), a földbirtokos nemesség pedig
a nyílt választás miatt lehettek nagy számban a képviselő-testület tagjai. A törvényjavaslat ellen
a dzsentri által irányított megyék országos tiltakozó akciót szerveztek. Deklarációikban a magyar
megyét a parlamentnél is fontosabb jogi intézménynek, saját magukat pedig a magyar nemzet
legautentikusabb képviselőjének nevezték. A tiltakozás eredményre vezetett, a törvényjavaslatot
visszavonták, a belügyminiszter pedig lemondott. Új törvényt csak 1929-benhoztak,
de jelentősen
ez sem alakította át ezeknek a testületeknek az összetételét. Ez a történet mutatja, hogy Magyarországon
a második világháborúig milyen erősen éltek a feudális hagyományok, és hogy a nagyvárosokon
kívüli vidék politikai életét még mindig a középkori eredetű földbirtokos nemesség
tartotta kézben.
The system of the public administration of the Hungarian state-order formed in 1867 had been
tried to be modernized several times until the First World War, but all these attempts failed. After
the First World War the new governments of Horty’s system attempted that again. In 1920 the
Home Secretary Gyula Ferdinándy elaborated a bill which defined who could be the members of
legislative bodies of counties, cities and villages. According to the legislation effective until then
one half had not been elected by a secret ballot, and the second half had been formed by “virilises”.
They were the biggest tax-payers of the given municipality (county, town or village). As for
the new proposal, the members had been to be elected in secret ballots and the biggest tax-payers
would not have been elected automatically, but selected from all the biggest tax-payers. Only men
over 24 could have universal suffrage, so women would not have been given this right (they had
not had it before, either). By all of these the government aimed to crowd out the representatives
of Jews and the old nobility, the “gentry”. Wealthy Jews could be members (in a small number) as
a consequence of the right of “virilis”, and landed nobility for the reason of open elections. Counties
managed by the gentry organized protest-actions against the bill nationwide. In their declaration
they called the county a legal establishment even more important than the Parliament and
themselves as the most authentic representatives of the Hungarian nation. The protest was successful,
the bill was withdrawn and the Home Secretary resigned. A new legislation was created
only in 1929, but even that did not change the compound of the bodies. This story shows us how
strongly feudal traditions were alive until the Second World War in Hungary and that the political
life of countryside, besides large towns, was kept in hand by landed nobility of medieval origin.