Az állam gazdaságpolitikai szerepvállalásának változásai
Absztrakt :
Az állam gazdaságpolitikai szerepvállalása az évszázadok folyamán komoly változásokon esett
át, és különböző tartalmakkal telítődött. Az államérdek az abszolutizmus állama idején főként
az uralkodó érdekeit juttatta kifejezésre, hogy aztán átadja a helyét a szabad versenyes kapitalizmus
diktálta piaci szükségleteknek, az önérdekek sokszor hektikus birodalmának. A piaci
kudarcok nyilvánvalóvá válása, a kapitalizmus ciklikus mivoltának felismerése és a tőke-munka
ellentét eszkalálódása szükségeltetett ahhoz, hogy az állam éjjeliőr pozíciót feladva, a 19. század
utolsó negyedétől kezdődően fokozatosan a piac szabályozásának nagy fájába vágja fejszéjét.
A szociális demokrácia ideájának befogadása, és a jóléti állam intézményeinek kiépítése
a második világháborút követően mintegy három évtizednyi „boldog békeidőt” teremtett a nyugat-
európai polgárok számára, lehetővé téve, hogy a széles értelemben vett közérdekfogalom
hatálya a középosztályt követően immáron az alsóbb osztályokra is kiterjedjen. A monetarista-
neoliberális tanok dominánssá válása a 20. század utolsó negyedétől azonban azt eredményezte,
hogy korábbi nemzetgazdasági pozíciójukhoz képest „perifériára” kerültek az államok, és kénytelenek voltak a jóléti állam leépítésének „projektjébe” fogni – ezzel párhuzamosan pedig
ismét az önérdekkövetést posztuláló szabadpiaci mantrák kerültek a dobogó legmagasabb fokára.
A neoliberális irányzatok ugyanis a piaci folyamatok primátusát, az állam gazdasági és társadalmi
beavatkozásának drasztikus mértékű redukcióját, valamint a nemzetközi gazdasági integráció
szükségességét hirdették. A 2008-bankitört
globális gazdasági és pénzügyi válság hatására
azonban sokan gondolták újra a szabadpiaci mechanizmusokról korábban vallott tanaikat.
The participation of the state in the economic policy has changed significantly over the centuries,
and has been saturated with various contents. During the period of absolutism, the interests of the
state expressed the ruler’s interests in the first place, in order to give way later to the market needs
of free competitive capitalism, the often hectic realm of self-interests. The obviousness of market
failures, the recognition of the cyclical nature of capitalism and the escalation of the capital-labour
opposition required that the state would incrementally accept the difficult task of regulating the
market from the last quarter of the 19th century, leaving its watchman position. Adopting the idea
of social democracy and building up the institutions of the welfare state after the Second World
War has created about three decades of “happy times of peace” for Western European citizens,
allowing by then the scope of the widespread concept of the definition of public interest to extend
to the lower classes. However, the dominance of monetarist-neoliberal doctrines since the last
quarter of the 20th century resulted in that the states became “marginalised” compared to their
previous national economic position, and they were forced to start a “project” to break down the
welfare state – in parallel, the free market mantras which required the following of self-interest
took the highest level of the podium. Indeed, the neo-liberal trends proclaimed the primacy of the
market processes, the drastic reduction of the state’s economic and social intervention and the
necessity of the international economic integration. But as a result of the global economic and
financial crises which broke out in 2008, many people reconsidered their former beliefs about free
market mechanisms.