Útközben. Alapkérdések a szervezetileg önálló közigazgatási bíráskodás megszervezése kapcsán
Absztrakt :
A közigazgatási bíráskodás magyarországi története fordulópontjához ért
2018-ban: a magyar alkotmány (Magyarország Alaptörvénye) hetedik módosítása
beiktatta a szervezetileg is önálló közigazgatási bíróságok intézményét
a bíróságokról szóló szabályok közé. A közigazgatási bíráskodás sok
alapkérdését érinti ez a tanulmány, természetesen a történeti példák alapos
elemzését sem kerüli el. A kezdetek kezdetétől, a magyar közigazgatási bíráskodás
születésnapjától (amelynek a pénzügyi közigazgatási bíróság első
tanácskozásának napját tekinti a szerző) egészen a tavalyi alkotmánymódosításig
követi a főbb változásokat. Lényeges kérdés a közigazgatási bíróságok
általi jogvédelem terjedelme, az általuk esetleg végrehajtott alkotmányvédelmi
funkció is. A mai változások megértéséhez ismerni kell a szocialista
(kommunista) állam jogrendjének felfogását a közigazgatási bírósági felülvizsgálatról.
In 2018 Hungary arrived at a turning point in the history of public
administration: The seventh amendment of the Hungarian Constitution
(Hungarian Fundamental Law) inserted the institution of self-governing
administrative courts into the rules on courts. This paper deals with many of
the basic questions of administrative justice, and of course, careful analysis
of historical examples is not avoided. From the very beginning, the birth of
the Hungarian administrative court (which the author regards as the day
of the first meeting of the financial administration court) until last year’s
constitutional amendment, the main changes follow. The extent of legal
protection by administrative courts and the constitutional protection function
that they may have implemented is an important issue. To understand
today’s changes, one has to know the concept of the socialist (communist)
state’s legal system on administrative court review.