Tréneri Kézikönyv (2. pillér)
Absztrakt :
A tréneri kézikönyv az ÁROP‐2.2.22‐2013‐2013‐0001 „Képzés a konvergencia régiókban lévő önkormányzatoknak” c. projekt keretében tartandó Közösségi stratégiaalkotó workshop‐ok facilitálásának támogatásához készült. A kézikönyv célja, hogy a Módszertani útmutatóban meghatározott tevékenységekhez hozzárendelje a facilitátori tevékenységeket illetve útmutatókét szolgáljon a felhasználható gyakorlatok és csoportmunka technikák alkalmazásában. A kézikönyv a módszertannal azonos struktúrában tartalmazza a műhelymunkák előkészítésének és lebonyolításának elemeit, de kiegészül azokkal az elemekkel, amelyek csak a trénernek adnak feladatokat és ezért nem szerepelnek a módszertanban. Azoknak a tevékenységeknek és technikáknak az esetében, amelyek a népszerűsítés illetve kockázatmentes alkalmazás miatt a módszertanban részletesen leírásra kerültek, a tréneri kézikönyv csak utalást tartalmaz. Minden csoportmunka egységre vonatkozóan tartalmazza a kézikönyv az adott egység
- Módszertani útmutatóban megjelent szövegét (a táblázat bal oldalán)
- érzelmi fókuszát: milyen érzelmek kialakulása várható, milyen érzelmeket használhatunk fel a hatékonyabb munka érdekében, milyen érzelmek kialakulását kell megalapoznunk, mert segítik a hatékony munkát, illetve néhány esetben utalást tartalmaz arra, hogy milyen érzelmek kialakulása veszélyeztetheti a munka hatékonyságát.
- racionális fókuszát: annak összefoglalása, hogy tanulási szempontból mire kell összpontosítani, mit kell megértetni, elfogadtatni vagy gyakoroltatni a csoporttal.
- tevékenységeinek végrehajtására vonatkozó instrukciókat
- végrehajtása során felhasználható OPCIONÁLIS GYAKORLATOK ÉS ELJÁRÁSOKat.
A „Helyzetfüggően felhasználható gyakorlatok” c. fejezetben olyan tréning‐gyakorlatok kerültek összegyűjtésre, amelyek a műhelymunka különböző moduljaiban alkalmazhatóak többféle helyzetben – a tréner‐facilitátor döntése szerint. Ezek a gyakorlatok „klasszikus” tréning‐gyakorlatok, amelyek vagy eleve illeszkednek a műhelymunka helyzethez, vagy hozzá lettek igazítva ahhoz. Részben azt a célt szolgálják, hogy oldottabbá, lazábbá tegyék a munka légkörét, részben pedig tanulási célokat szolgálnak bizonyos helyzetek kezelésére a csoport számára. „Az alkalmazott csoportmódszerek” c. fejezet azoknak a módszereknek a leírását tartalmazza tréneri instrukciókkal együtt, amelyek a műhelymunka során különböző helyzetekben a csoportos információgyűjtés‐döntéselőkészítés kreatív munka terén használhatók fel. Minden módszert hármas tagolásban mutatunk be, az előkészítés, a levezetés és a lezárás teendőit tartalmazza a leírás. Az „Eljárások” c. fejezetben azok a z eljárások kerülnek bemutatásra, amelyek mind csoport‐helyzetben, mind egyéni döntéshozatal esetén alkalmazhatók, vagyis nem csoport specifikusak, de a műhelymunka során felhasználhatók.