Emberi erőforrás fejlesztés a közszolgálatban
Abstract :
A XXI. századra a társadalmi-gazdasági fejlődés egyre összetettebb rendszereket hoz létre, amelyek működtetése jelentős részben az államigazgatásra hárul. Ezen rendszerek magasan képzett és felkészült munkaerőt igényelnek, így mind az államigazgatás, mind az emberi erőforrás menedzsmenttel foglalkozó szakemberek komoly kihívásokkal szembesülnek.
Míg a magánszférában a versenyképességüket elveszítő vállalatok versenyhátrányba kerülnek és megszűnnek, addig a kor követelményeinek megfelelni képtelen államigazgatási szervek elveszítik a társadalom bizalmát, megbecsülését és a szolgáltatásait közvetlenül vagy közvetetten igénybe vevő adófizetők megbecsülését. Ezt a helyzetet az államigazgatási szervek úgy képesek megelőzni, ha gyorsan, rugalmasan és a köz megelégedésére képesek reagálni a változásokra. Ennek azonban alapvető feltétele, hogy szervezeti működésüket is felkészítik az állandó változásra és különösen nagy figyelmet fordítanak munkatársaik folyamatos képzésére, valamint az emberi erőforrás gazdálkodási feladatokat ellátó szervezeti egységre.
A feladat korántsem jelentéktelen. Jelenleg közel 111 000 közszolgálati tisztviselő dolgozik a közszférában, 70%-uk az államigazgatásban, 30%-uk az önkormányzati igazgatásban. Ezen szakemberállomány folyamatos képzése, felkészítése az újabb és újabb feladatokra, komoly erőforrást és szervezést igényel. A létszám, valamint a megoldandó feladat nagysága és komplexitása joggal emeli az emberi erőforrással foglalkozó területet az egész államigazgatás működése szempontjából stratégiai jelentőségűvé.