Békési Bertold mk. szds.
A vadászrepülőgépek alkalmazási tevékenységének, gazdaságossági
problémáinak meghatározó területei |
|
The Main Areas Concerning the Cost Efficiency of the Operation
of Fighter Aircraft |
|
Jelen tanulmányban röviden bemutattam a vadászrepülőgépek főbb fejlesztési
irányát, annak hatását az alkalmazás és fenntartás gazdaságosságára. Igyekeztem rámutatni,
hogy egy új repülőgép beszerzése esetén a követelménytámasztás és az elbírálás mely szakmai
területek gazdasági elemzésére térjen ki feltétlenül. |
|
In the study I have briefly shown the main line of the fighter aircraft
development and it is effect on the cost efficiency of their operation and maintenance.
I have pointed out which special areas should be examined from the point of view of economy
when setting the requirements and evaluating the procurement of a new aircraft. |
A korszerű haditechnikai eszközök kifejlesztéséhez, beszerzéséhez egyre több pénz kell.
Az újabb és korszerűbb rendeltetésű eszközök (pl. repülőgép, lokátor stb.) árai nem is egyenes
arányban, hanem hatvány függvénynek meg-felelően növekszenek. Ez azt jelenti, hogy valamilyen
optimumra kell törekedni a fegyverzet technikai szükségletek kielégítése és a még elviselhető
beszerzési és fenntartási költségek között. Mindez természetesen fokozottan igaz a korszerű
haditechnika egyik leggyorsabban fejlődő területére, a repülésre is.
Hazánkban évek óta folyik a hadsereg ezen belül a légierő korszerűsítésének folyamata,
ami egyrészt a korábbinál kisebb, rugalmasabb, hatékonyabb és jobban finanszírozható hadsereg
létrehozását célozza.
A katonai repülés területén levő, túlnyomórészt korábbi szovjet gyártmányú eszközök mára
részben elöregedtek, részben korszerűtlenné váltak. Ezért folyamatosan cserére szorulnak.
Többek között felmerül a kérdés, hogy a csere során mely eszközök kell, hogy előnyt kapjanak,
melyeket lehet hátrább sorolni, illetve ha sor kerül a cserére, melyek lehetnek a kiválasztás
főbb szempontjai. Két fő szempontot kell megkülönböztetnünk: a NATO elvárásokat, valamint az
ország védelmi képességét befolyásoló tényezőket.
A NATO igényeket jegyzőkönyv rögzíti, az ország védelmi képességét befolyásoló tényezőkkel
kapcsolatban azt mondhatjuk, hogy nincs ellenségképünk, vagyis a szomszédaink részéről nem
várhatók ellenséges cselekedetek. Rövidesen kidolgozásra kerül az ország védelmi doktrínája,
ami tartalmazni fogja a technikai fejlesztést és annak indoklását is.
Addig tehát van lehetőség a kidolgozó munka elősegítése érdekében a téma különböző kérdéseit
több szempontból is vizsgálni. A magam részéről doktori értekezésem témájához kapcsolódva egy új
repülőtechnikai beszerzés gazdaságossági oldalát szeretném elemezni, mivel a beszerzés után az
eszközök felhasználhatóságát, - az alkalmazásukhoz és a fenntartásukhoz, ezen belül a harckiképzéshez
és a harckészültség előírt szintjének fenntartásához való képességét, - a szükséges költségek
rendelkezésre állása határozza meg.
Mielőtt részleteiben vizsgálnám a vadászrepülőgépekkel szemben támasztható különböző
követelményeket és azok gazdaságossági összefüggéseit, szeretném aláhúzni, hogy a harcászati
vadászrepülőgépek feladatait semmilyen más repülő szerkezetekkel, így pl. harci helikopterekkel
sem lehet végrehajtani. Most felsorolom, majd a továbbiakban egyes részeit részletesen elemzem a
vadászrepülőgépek alkalmazási tevékenységének, illetve jellegzetességeinek azokat a területeit,
melyek gazdaságossági problémái meghatározóak, mind a repülő harckiképzés, mind a hadrafoghatóság
fenntartása, mind az állami költségvetés felé felmerülő igény szempontjából.
Ezért az alábbi területeket vizsgálhatjuk:
- a vadászrepülőgépek főbb harcászat technikai paramétereinek kihatása az alkalmazás és üzembetartás gazdaságosságára;
- a harckiképzés és a gazdaságosság összefüggése,
- a vadászrepülőgépek három fő feladata, úgymint a légi célok elfogása, a csapásmérés és a felderítés gazdaságossági vetületei,
- a túlélő képesség és a gazdaságosság összefüggése;
- a vadászrepülőgépek megbízhatósági mutatói és a gazdaságosság;
- az élettartam költségek hatása az éves kiképzési tervek végrehajtására,
- a főbb paraméterek optimuma, következtetések, javaslatok.
Az első két területtel nem kívánok foglalkozni ezen cikken belül, mivel ezt már egy korábbi
konferencia előadás keretében részletesebben elemeztem(1) . Tehát akkor vizsgáljuk
meg a többi területet.
A vadászrepülőgépek három fő feladata, úgymint a légi célok elfogása, a csapásmérés
és a felderítés gazdaságossági szempontjai
Ha a harcászati kérdések megoldására való alkalmasságot vizsgáljuk, akkor általában a légi
célok elfogása, illetve a csapásmérés képességekhez szükséges paramétereket kell vizsgáljuk.
Tételezzünk fel egy adott légi helyzetet és nézzük meg, melyik vizsgált repülőgép mennyi idő
alatt, hogyan képes azt elméletileg, adatai alapján megoldani, majd nézzük meg az anyagi ráfordítási
vetületeket.
Légi célok elfogása
Vizsgáljuk először a légi célok elfogása kérdését. Ha meghatározzuk a Kecskeméti repülőtér
maximális távolságát az országhatároktól, azt kapjuk, hogy azok 150-350 km közé esnek.
Most azt kell meghatároznunk, hogy repülőtérről történő riasztás esetén, béke időszakban,
a cél elfogása, a határtól milyen távolságban, hol történik. Vagyis hol lesz az elfogási terepszakasz.
A határsértő célok általában kis és közepes magasságon, 600-900 km/h sebességgel 5-7 km
magasságon repülnek, de lehetnek viszonylag kis sebességű célok ennél kisebb magasságokon is.
Ha a 600 km/h sebességet fogadjuk el, akkor másodpercenként 167 m, azaz percenként 10 kilométert
tesznek meg. Ilyen sebességgel elkövetett légi határsértéseknél, ha nem harci repülőgép követi el,
csak bizonyos (2-4 km-es) sugáron képes elfordulni. A légtér ellenőrzést végző megfigyelő, a
határsértő repülőgép repülési irányától függően, már a határsértés bekövetkezése előtt legalább
egy két, esetleg több perccel ki kell adja a riasztási parancsot.
Vizsgáljunk meg egy helyzetet, amikor a cél 5 km magasságon, 600 km/h sebességgel a határra
merőlegesen repül, ezért a riasztás a határ átlépése előtt 2 perccel történik. Az elfogási profilt
a következőképpen építhetjük fel:
- a repülőgép-vezető riasztás utáni beülése a repülőgépbe, bekötözése (kb. 1 perc);
- egy hajtómű indítása (1 perc);
- kigurulás és felszállás (1 perc). Ez egy hajtóműves repülőgépre 3perc, két hajtóművesre 4 perc,
de megfelelő intézkedések mellett - például repülőgépben járó hajtómű vagy segédhajtómű mellett
ülő repülőgép-vezető - esetleg ez csökkenthető;
- a felszálláskor tehát a cél már belépett a határon és valamilyen irányban 1 percnyi utat megtett;
- az elfogó felszáll, ráfordul a céllal szembeni irányra, emelkedik és gyorsít;
- a lakosság béke időbeni zaj terhelése miatt részére 11 km alatti magasságon csak 0,9M-nek
megfelelő sebességet engedhetünk meg. Ellenkező esetben az egész útvonalon hangrobbanással megy
végig, ami az épületekben komoly anyagi károkat okozhat.
A felhasznált adatokat és számításokat az 1. táblázat tartalmazza.
Repülőgép típus |
Ind. felsz. idő (s) |
Emelk. idő (s) |
Emelk. közép seb. (m/s) |
Emelk. úthossz (km) |
Vízsz. Repülési úthossz (s) |
Vízsz. úthossz (km) |
Behatolási távolság (km) |
Behatolási távolság (km) |
JAS-39 |
3 |
34 |
145 |
10,09 |
697 |
207 |
116,4 |
15,7 |
F-16C |
3 |
27 |
180 |
8,02 |
705 |
209,4 |
117,4 |
14,5 |
F/A-18 |
4 |
32 |
158 |
9,5 |
679 |
201,6 |
113,4 |
25,3 |
MIG-29 |
4 |
25 |
200 |
7,42 |
686 |
203,7 |
114,6 |
24,2 |
Az elfogási terepszakasz meghatározása
1. táblázat
Megjegyzés: A határ távolsága a légi bázistól 350 km van. A repülőgépek emelkedési
sebességét a Mig-29-re meglévő grafikonnak megfelelően a földi érték 66%-nak veszem.
A táblázat azt mutatja. Hogy a repülőgépek paraméterei közötti jelentős különbséget
is figyelembe véve, az elfogási terepszakaszt a riasztás időpontja és a cél sebessége
nagyságrendekkel jobban befolyásolja, mint bármely repülőkiemelkedő manőver paramétere.
Természetesen sok és sokféle számítást végezhetünk arra, hogy a típusok paraméterei milyen
mértékben befolyásolják az elfogást. Ezen problémán belül én azt vettem alapul, hogy az általam
legalább ilyen fontosnak tartott költségeket, illetve a gazdaságosság szempontjait helyezzem
vizsgálat alá. Ebben az esetben említett elfogási időt csökkentő tényező például a járó hajtómű,
vagy járó segédhajtómű mellett a repülőgépben ülő pilóta az elfogás költségráfordítását hatalmas
mértékben növelné. Hasonló lenne a légi őrjáratozás és az abból történő célra irányítás költség
növekedése.
Mindezek alapján az adatokból az alábbi főbb következtetéseket vonom le:
- békében az elfogó repülőgép riasztása jóval a határsértő cél határátlépése előtt kell történjen,
ezáltal jelentősen csökkenthető a határsértő cél behatolási távolsága;
- éles esetben a rakéta indítás szembe támadással, a rakéta indítási távolságán megtörténhet,
ez jelentősen, mintegy 70 km-el csökkentheti a cél behatolási - ez esetben megsemmisítési
- távolságát, a béke elfogáshoz viszonyítva;
- ami az elfogó repülőgép típusokat illeti, azokat összehasonlítva a sebességi és gyorsítási
paramétereikben levő különbség az elfogási terepszakasz távolságát nem lényegesen befolyásolja,
míg a két hajtómű, mind az indítás idejét, mind az üzemanyag fogyasztást jelentősen növeli, ami
úgy harcászatilag, mind gazdaságilag hátrányos. Sokkal lényegesebb lenne a repülőgépeken, olyan
fedélzeti rakéták alkalmazhatósága, melyek aktív önrávezető fejjel rendelkeznek és indítási távolságuk
szembe támadás esetén minél nagyobb;
- ezért a harcászati vadászrepülőgépek beszerzésénél nagyon fontos kérdés a minél hatékonyabb
fedélzeti fegyverrendszer, ami jelentősen befolyásolja a repülőgép harcászati teljesítményét.
Gazdaságossági szempontból olyan - fedélzeti számítógéppel rendelkező - repülőgép beszerzése
célszerű, amelyik szoftver fejlesztéssel alkalmassá tehető a fedélzeti fegyverrendszer folyamatos
továbbfejlesztésére, tökéletesítésére.
A légi célok elfogásával kapcsolatban a fejlesztési tendencia azt mutatja, hogy a célok
megsemmisítési képességét nem annyira a sebességi és manőver paraméterek növelése, mint inkább a
fedélzeti radar berendezés és a rakéták felderítési és indítási távolsága, valamint a rakéták
önálló célra vezetési képessége határozza meg.
Ezáltal két tényező lett nagyon fontos:
- az indíthatóság a látóhatáron túli célra, valamint
- a lőj és felejtsd el elv, ami azt jelenti, hogy az elfogó repülőgép nem követi tovább a célt.
Ezáltal a légi célok megsemmisítésénél a közel légi harc csak valamilyen váratlan tényező miatt
következhet be, megvívását pedig a közel légi harc rakéták manőver paraméterei állandó javításával
igyekeznek eredményessé tenni.
A csapásmérés
A csapásmérést a repülőgépek terhelhetősége és ehhez tartozó hatótávolsága határozza meg.
Teljesen nyilvánvaló, hogy vadászrepülőgépekkel légi csapást csak front mélységben hajtanak végre.
Nagyobb távolságú, vagy nagyobb erejű légi csapásokhoz különböző kategóriájú bombázó repülőgépeket
alkalmaznak.
Ebből fakad, hogy front esetén a vadászrepülőgépekkel történő harcászati csapásmérés mélysége
általában nem haladja meg a 350-450 kilométert.
Ennek alapján a 2. táblázatában levő adatok azt bizonyítják, hogy a feladatra mind a négy
vizsgált repülőgép megfelel.
Repülőgép típus |
F-16C |
F/A-18C |
MIG-29B |
JAS-39 |
Külső függesztmény (kg) |
6800 |
7000 |
3000 |
3500 |
Hatósugár (km) |
1260 |
1037 |
750 |
740 |
Bombaterhelés és hatósugár meghatározása
2. táblázat
Korunkban a vadászrepülőgépek a légi csapást nem annyira a nagy súlyú hagyományos bombákkal,
mint inkább a korszerű "okos" (smart) fegyverekkel hajtják végre. Ezek jellegzetessége a pontos
célba találás, a hatékony rombolás, vagy terület lefogás, illetve a fegyver indíthatósága az
ellenséges frontvonal előtt (stand off weapon). Ezek a fegyverek csak a legkorszerűbb repülőgépekről
alkalmazhatók.
Következésképpen tehát, a beszerzéskor nem csak azt kell vizsgálni milyen a repülőgép külső
teherszállítási képessége és hatósugara, hanem azt is, hogy milyen korszerű és mennyire hatékony
fegyverzet célba juttatására képes.
Mivel front mélységben mind a négy repülőgép képes a csapásmérésre, a szükséges távolságra, fő
kérdésnek tartom a célba juttatható fegyverzet vizsgálatát.
A felderítés
A felderítéssel kapcsolatban a korszerű vadászrepülőgépek olyan fedélzeti felderítő és célzó
lokátorral rendelkeznek, mely az alattuk levő terület térképezésére, a lokátor térkép adatátvivő rendszer
segítségével történő továbbítására is képes. Egy ilyen térkép kiválóan alkalmas a felderítendő objektumok
elemzésére.
Azonban ezen kívül a függesztő tartókon is elhelyezhetők speciális felderítő konténerek, melyekben
optikai, infra és rádiófrekvenciás felderítő berendezések lehetnek. A fő, hogy a repülőgép képes
legyen ezek működtetésére. Ma már a front mélységű harcászati felderítésre nem építenek külön
repülőgépeket, hanem a fenti módon oldják meg a kérdést.
Természetesen a stratégiai felderítést műholdakkal, korai előrejelző repülőgépekkel (AEW) végzik.
A vizsgált típusok közül csak a MIG-29 nem rendelkezik a fent leírt konténer függeszthetőséggel.
A túlélő képesség és a gazdaságosság összefüggése
A korszerű vadászrepülőgépek egyik legfontosabb tulajdonsága a túlélő képesség. Ezalatt
azt a fogalmat értjük, hogy ha a repülőgép a levegőben meghibásodik, találat éri, akkor milyen
képességekkel rendelkezik ezek hatásának kivédésére és a bázisra történő visszatérésre. Általában
ezt a képességet az alábbi tényezők befolyásolják:
- A REPÜLŐGÉP ELLENSÉGES TÁMADÁS ELLENI VÉDELME. Ebbe bele tartozik a saját fegyverzet
hatótávolsága, hatékonysága, ami képessé teszi arra, hogy elsőként semmisítse meg a támadót,
valamint a berendezések, rendszerek többszörös tartalékolása, ami képessé teszi, a rendszer
üzemképtelenné válása esetén a tartalék rendszer, vagy rendszerek egymás utáni működésbe
lépésével a meghibásodás, vagy találat következményei kivédésére.
- A REPÜLŐGÉP FELSZERELTSÉGE KOMPUTER VEZÉRELT REPÜLŐGÉP VEZETÉSI (FLY-BY-WIRE) RENDSZERREL, ami
képessé teszi a további repülésre még akkor is, ha egy oldalon két vezérlő felülete megsemmisült.
- A REPÜLŐGÉP MEGFELELŐ LOPAKODÓ SAJÁTOSSÁGAI, melyek nehezítik mind a radar, mind az infra,
mind a vizuális felderíthetőségét, rontják az ellenség célzási lehetőségeit.
Mindezek a tényezők nagyon pozitívan hatnak a gazdaságosságra, mivel segítenek megőrizni a
repülőgépet, mind békében, mind háborúban.
A vadászrepülőgépek megbízhatósági mutatói és a gazdaságosság
A repülőgépek megbízhatósági jellemzői nemzetközileg szabványosítottak, azokat minden gyártó cég,
minden típusra, elméleti úton és a gyakorlati tapasztalatok figyelembe vételével számolja, a
repülőgépről adott információs anyagaiban szerepelteti. Mint minden matematikai statisztika
alapján meghatározott számérték akkor igazán pontos, ha minél szélesebb adatbázist tud figyelembe
venni. A megbízhatósági jellemzők alapvetően a tervező és a gyártó által beépített szintet
tükrözik, azonban ez csak szakszerű fenntartói tevékenység mellett realizálható.
A megbízhatósági paraméterek a gazdaságosság szempontjából azért nagyon fontosak, mert
ezek határozzák meg a fenntartási költségeket.
Egyrészt az alkatrész igényt és mennyiséget, másrészt a munka ráfordítást. Ha a paraméterek
igazak az éves alkatrész igények és a munkavégzés ezen bázison kialakított szervezete megfelelő,
ha nem, úgy üzemképtelenség és a személyi állomány túlterhelése jelentkezik.
Az 3. táblázatban feltüntettem a legfontosabb átlagos jellemzőket, melyeket általában a
típusok összehasonlításánál szoktak alkalmazni. Azonban repülőgép beszerzéskor a gyártó köteles
bemutatni a tételes, alkatrészenkénti, csomópontonkénti adatokat, melyek az első két év alkatrész
beszerzési bázisaként szolgálnak.
Annak kivédésére, hogy esetleg a gyártó nem megalapozott paramétereket közöl, a szerződésben
ki lehet kötni, hogy ha a tapasztalati adatok túllépnek a megadott értékeken annak költségei a
gyártót terhelik.
Repülőgép típusa |
F-16/C |
F/A-18C |
JAS-39 |
MIG-29B |
Két meghibásodás közötti re. idő óra |
4,1 |
1,3 |
7,6 |
- |
Munka óra/re. óra |
3,4 |
11,1 |
2,5 |
- |
A repülőgépek megbízhatósági és fenntartási jellemzői
3. táblázat
A táblázatban csak bemutatásképpen közöltem adatokat. Ezeken kívül még nagyon sok mutató
vizsgálata fontos, azonban kereskedelmi okokból azokat a gyártók csak bizalmas okmányokban, tenderen,
vagy szerződéskötésen hajlandók bemutatni. Ezért nagyon fontosnak tartom a beszerzéskor ajánlattevő
cégek részéről szerződésbe foglalható megbízhatósági adatok bekérését.
Csak pontosítás érdekében jegyzem meg, hogy a táblázatban azért nem adtam meg a MIG-29
paramétereit, mert a hazai adatok túlzottan eltértek a gyár által megadottól.
Az élettartam költségek hatása az éves kiképzési tervek végrehajtására
A repülőgépek gazdaságosságának egyik legfontosabb mutatója az élettartam költség. Ebbe
beleszámítják a beszerzés, a működés és a fenntartás összes költségeit. Ezen költségek közül a
beszerzés költsége azonnal, a többi költség az alkalmazás során jelentkezik. Nyilvánvaló, hogy
a fenntartási költségek jelentősen függnek az alkalmazás intenzitásától, azonban a megbízhatósági
és a túlélő képességi paraméterek is meghatározók.
Az élettartam költségeket meghatározó főbb paraméterek az alábbiak:
- A REPÜLŐGÉP TECHNIKAI ÜZEMIDEJE, VAGY ÉLETTARTAMA. Ugyanis ez az a vetítési alap amire
visszaosztjuk a befektetett költségeket. Nyilvánvaló, hogy minél hosszabb a repülőgép
élettartama, ezen belül a rendszerben tartható ideje, annál gazdaságosabb lesz, mert annál
több évvel oszthatjuk a teljes ráfordítást. A RENDSZERBEN TARTHATÓ IDŐ FÜGG A TELJES TECHNIKAI
ÉLETTARTAMTÓL, DE EZEN BELÜL FÜGG AZ ELAVULÁSTÓL.
Ezen azt értjük, hogy a repülőgép harcászati paraméterei és fegyverzete meddig képes megfelelni a
kor követelményeinek. Azok a leggazdaságosabb repülőgépek, melyek rendszerei maximálisan
komputer vezéreltek, ezáltal a repülőgépnek az idő során esetleg elavuló fegyverzeti, vagy
más berendezését, rendszerét egyszerű szoftver cserével korszerűvé lehet tenni. Erre jó példa
az F-16, melynek az elmúlt több mint húsz évben sok változata jelent meg és még újabb változatai
is készülnek. Ugyanilyen a JAS-39, ami szintén alapvetően komputer vezérelt és ezáltal
folyamatosan tovább fejleszthető;
- A REPÜLŐGÉP JAVÍTÁSKÖZI ÜZEMIDEJE, ami alatt értjük a repülőgép használatát az ipari
mélységű javításig. Bizonyos repült óra, vagy naptári idő után a legtöbb repülőgépen végre
kell hajtani ipari szintű átvizsgálást és helyreállítást, azonban nem mindegy, hogy milyen
gyakorisággal, illetve milyen mélységű megbontással. Ezek a paraméterek jelentősen befolyásolják
a fenntartási költségeket. Általában a nagyjavítás az új termék árának 25-30%-a. A korszerű
repülőgépek felszerelésre kerültek beépített hiba jelző rendszerrel, illetve a fő teherviselő
elemeken terhelés mérőkkel, melyek adatait a fedélzeti komputerből repülési feladatonként
összegyűjtik, elemzik és ezáltal folyamatosan ismerik a repülőgép és rendszerei tényleges
technikai állapotát. Ilyen, úgynevezett állapot szerint üzemeltethető repülőgépeknél a javításközi
időt viszonylag hosszúra tudják meghatározni, vagy csak a paraméterek alakulása alapján egyedileg
állapítják meg. Ez jelentősen csökkenti a fenntartási költséget. Azonban csak olyan repülőgépeken
alkalmazható, melyek építésénél az állapot figyelő és meghibásodást kijelző rendszert eredetileg
beépítették, utólag ez már nem pótolható;
- A FONTOSABB BERENDEZÉSEK ÉLETTARTAMA, JAVÍTÁSKÖZI ÜZEMIDEJE. Ilyenek pl. a hajtómű, vagy más
berendezések, melyek üzemideje eltér a repülőgépétől. Ezeknek a javítását, cseréjét külön végzik,
költségeik jelentősen növelhetik a repülőgép fenntartási költségeit.
Amint azt a második bekezdés alatt elemeztem a repülő harckiképzés igényli a repülőgépek
állandó repültetését, a magas szintű hadrafoghatóság pedig igényli a repülőgépek állandó
üzemképességét.
A két tényező csak akkor realizálható egyidejűleg, ha rendelkezésre áll a költségek fedezete.
Ezért már a beszerzéskor tisztázni kell az élettartam költségeket meghatározó paraméterek
alapján mennyibe fog kerülni a repülőgépek egy repült órája, amit a fenti üzemidők, a típusra
kialakított javítási rendszer és a repülőgéptől függetlenül, külön üzemidővel rendelkező
berendezések határoznak meg.
Korszerű repülőgépek nagyon nagy repülhető idővel rendelkeznek, ezért több tíz évig
rendszerben tarthatók, többször korszerűsíthetők. Nyilván olyan repülőgépet célszerű beszerezni,
amelynek ezalatt az időtartam alatt előre meghatározhatóan alacsony lesz a teljes élettartam költsége.
Következtetések, javaslatok
A téma kérdései tovább elemezhetők, a típusok tender során igényelhető, nyílt szakirodalomban
nem fellelhető adatai alapján. Célom csak annyi volt, hogy bizonyítsam, a harcászat-technikai
és a fenntartási költség adatokat együtt kell vizsgálni, mert egy ország csak a saját nemzeti
jövedelméből a védelemre fordítható részből tudja finanszírozni a védelmi eszközök fenntartását
is. Ezért minden katonai szakértőt óva intenék a maximális képességek igényétől.
Minden védelmi eszköznél a harcászati és költség tényezők kiválasztásánál a lehetséges
optimumra kell törekedni. Szerintem ezek a vadász- repülőgépekre a következők:
a harcászati paraméterek közül az elfogást, csapásmérést, felderítést biztosító szükséges
és elégséges értékűek, részletesen vizsgálva, hogy egyes paraméterek értékének növelése, vagy
csökkentése mennyivel növeli, vagy csökkenti a fenntartás költségét;
az alkalmazható fegyverzeti eszközök, vagy rendszerek mennyivel növelik a repülőgép
harcászati hatékonyságát, mennyire előnyösek az összköltség csökkentésénél;
a korszerűség, a többcélú alkalmazhatóság, a számítógépesítés, automatizálás szintje, a
túlélő képességi, valamint a megbízhatósági paraméterek és a további fejleszthetőség, milyen
naptári és repülési idejű rendszerben tartást tesz lehetővé, illetve hogyan alakítja az
élettartam költségeket;
melyik típus biztosítja a minimális éves költségszintet, - elfogadható éves kiképzési repülési
óraszám, illetve repülőgép hadrafoghatósági szint mellett, - a repülőgép vezetők harckiképzési
szintjének és a repülőgépek előírt üzemképességi szintjének fenntartásához.
Mindebből az következik, hogy a beszerzési döntés előtt sok tényezőt figyelembe vevő számítást
kell elvégezni, azonban minden felsorolt kritérium a típusok adatai részletes ismeretében könnyen
gyorsan kiszámítható és ezzel elkerülhető a MIG-29 vásárlás összes eddigi problémájának megismétlése.
(1) Békési Bertold-Szegedi Péter: A vadászrepülőgépek harcászati technikai
paramétereinek függése az üzemeltetés gazdaságosságától. Szolnoki Tudományos Közlemények IV.
A tudomány napja, Szolnok, 2000. nov. 03. (172-176) o.
Felhasznált irodalom
- Békési Bertold: A vadászrepülőgépek fő feladatainak gazdasági vetületei. ZMNE Szolnoki
Repülőtiszti Intézet könyvtára, Szolnok, 2000. (Kézirat, 3133)
- Békési Bertold-Szegedi Péter: A vadászrepülőgépek harcászati technikai paramétereinek
függése az üzemeltetés gazdaságosságától. Szolnoki Tudományos Közlemények IV. A tudomány napja,
Szolnok, 2000. nov. 03. (172-176) o.
- Dr. Óvári Gyula: A Magyar Honvédség repülő eszközei típusváltásának és üzemeltetésének
lehetőségei gazdaságossági kritériumok, valamint NATO csatlakozásunk figyelembevételével. A légierő
fejlesztése tanulmánygyűjtemény, Honvédelmi Minisztérium, 1997. 9-117. old.
- Dr. Óvári Gyula: Korszerű harcászati repülőgépek műszaki üzemeltetésének sajátosságai és
gazdaságossági-hatékonysági kérdései. A harcászati repülők fejlesztésének szükségessége és lehetősége,
Konferencia előadás gyűjtemény, Magyar Hadtudományi Társaság, 1998. 26-33. old.
- Dr. Peták György: A repülőtechnika üzemben tartása és javítása. Főiskolai jegyzet, KGYRMF,
Szolnok, 1981.
- Dr. Peták György: A MIG-29 típusú repülőgépek korszerűsítése. Hadtudomány, Budapest, 1999/1.
- Dr. Peták György: Repülőgépek bonyolult repülési helyzetben. Magyar Szárnyak, Budapest,
1998. 230-235. old.
|